Activiteit 1 – Klassengesprek over het eigen lichaam

KLOSkennis: Ruimtelijke oriëntatie I
15 februari 2021
Activiteit 2 – Optillen van lichaamsdelen
18 februari 2021
Laat alles zien

Activiteit 1

Klassengesprek over het eigen lichaam

 

Leerdoel:

De kinderen kunnen de volgende lichaamsdelen aanwijzen en/of benoemen:  arm – hand – vingers – elleboog – pols – been – voet – tenen – enkel – knie – buik – borst – billen – rug – schouder – nek – hals – keel – hoofd – neus – oren – mond – tanden – lippen – tong – haren – wenkbrauwen – wimpers – wangen – voorhoofd.

Waar?

In het klaslokaal.

Hoe?

Klassikaal of individueel.

Observatiepunten:

  • Kan het kind de genoemde lichaamsdelen aanwijzen?
  • Kan het kind de genoemde lichaamsdelen benoemen?

Materiaal:

  • platen met lichaamsafbeeldingen
  • een grote passpiegel
  • marionetten, trekpoppen

Toelichting bij de activiteit:

  • Plezier in het ontdekken van het eigen lichaam staat centraal. De kinderen hoeven de namen van de verschillende lichaamsdelen nog niet actief te beheersen. Aanwijzen is ook een optie.
  • Gebruik de platen met afbeeldingen en de poppen om lichaamsdelen aan te laten wijzen en indien mogelijk te laten benoemen.
  • De passpiegel geeft de kinderen de mogelijkheid om lichaamsdelen bij zichzelf aan te wijzen en eventueel te benoemen.

Richtvragen voor het gesprek:

  • Wijs een paar delen van jouw lijf aan. Weet je hoe die delen heten?
  • Iedereen heeft haren, maar er zijn wel verschillen. Welke (bijvoorbeeld kleur, lengte, wel of geen krullen)? Zijn er nog meer delen van het lijf die niet bij iedereen hetzelfde zijn (bijvoorbeeld ogen, neus, mond)?
  • Wijs de pols/nek/knie aan: hoe heet dit deel van je lijf? Waar zit de knie tussen?
  • Welke delen zitten bovenaan je lijf? Welke onderaan? Hoe heet de voorkant van je lijf (buik)? Hoe heet de achterkant van je lijf (rug)?
  • Waar heb je er meer dan één van (bijvoorbeeld vingers, tenen, ogen)? Hoeveel?
  • Wat kun je allemaal met je handen doen (bijvoorbeeld klappen, strelen, tekenen, graven)?
  • Welke geluiden kun je maken met je handen/voeten/nagels?
  • Eten doe je met je …? Kruipen doe je op je …?

 

Vervolgopdrachten:

  • omtrekken van het lijf van een kind (bijvoorbeeld op een stuk behangselpapier) en de vorm laten invullen.
  • knippen van lichaamsdelen uit tijdschriftplaatjes en daarmee een collage maken
  • maken van mensfiguren van klei.
  • stempelen met je handen en voeten.
  • leggen van mensfiguren met kosteloos materiaal
  • aanleren van versjes en liedjes waarin het lichaam centraal staat (zie onderstaande voorbeelden)

Voorbeeld van een versje:

Dit zijn mijn wangen
en dit is mijn kin.
Dit is mijn mond
met mijn tanden erin.
Dan nog mijn ogen, mijn oren, mijn haar,
dan nog mijn neusje en dan ben ik klaar.

Knip, knip, knip,
zo doet mijn schaar.
Ik knip een stukje van uw haar
Dan nog even met de spuit,
pssssssssssst
Ziezo, u ziet er prachtig uit!

 

Voorbeeld van een liedje:

 

 

 

 

Downloaden Activiteit 1 – klassengesprek over het eigen lichaam

met melodie Hoofd, schouders, knie en teen.

-> ga naar de ledensite van de WSK-kleuteronderwijs.

 

Tilburg, januari 2021
Erica Ritzema

 

 

Onder redactie van: Hans Vermeer
Website/Social Media/vormgeving Lida Boonstra

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.