Activiteit 9 – Allemaal marionetten

Activiteit 8 – Blinddoekje
2 maart 2021
Activiteit 10 – De kruiwagen
6 maart 2021
Laat alles zien

Activiteit 9

Allemaal marionetten

 

Leerdoel:

De kinderen kunnen opdrachten uitvoeren waarbij lichaamsdelen bewogen moeten worden en waarbij ook de begrippen ‘links’ en ‘rechts’ worden gebruikt.

Waar?

Vanwege de benodigde ruimte wordt deze activiteit in de speelzaal gedaan.

Hoe?

Liefst met alle kinderen, maar zeker met de oudste. Als er een tweede volwassene aanwezig is, kun je ook in twee groepen werken. Herhaal dit eventueel als tussendoortje met telkens één kind.

Observatiepunten:

  • Kan het kind bewegingen en combinaties van bewegingen correct uitvoeren?
  • Kan het kind begrippen als links (linker), rechts (rechter) uitvoeren?

Materiaal:

  • marionetten of trekpoppen
  • eventueel een armbandje

Toelichting bij de activiteit:

  • Vóórdat je instructie geeft, kun je in een introductiegesprek een marionet laten zien zodat de opdracht duidelijker wordt. Ook trekpoppen zijn voor dit doel te gebruiken. Het moet de kinderen duidelijk zijn dat armen en benen ook onafhankelijk van elkaar te bewegen zijn.
  • Als de kinderen de begrippen ‘linker – rechter’ nog niet beheersen, kun je bij hen een bandje om de rechterarm en/of het rechterbeen doen om de opdracht te ondersteunen met opmerkingen als: ‘Ja, dat is dus de arm met het bandje’. Let op: doe bij elke activiteit waarin je het bandje gebruikt dat bandje om dezelfde arm of hetzelfde been. Wij gaan telkens uit van rechterarm en -been.
  • De kinderen liggen op hun rug op de grond, benen gespreid, armen langs het hoofd. Vertel hen dat ze marionetten zijn. En dat er aan hun armen , benen en hoofd dus touwtjes vast zitten. Geef telkens aan aan welk touwtje jij trekt. De kinderen bewegen dan dat lichaamsdeel. Bijvoorbeeld:
    • ik trek aan de touwtjes van je armen. Laat maar zien wat er dan gebeurt (armen over de grond schuiven).
    • Idem: ik trek aan de touwtjes van je benen/ je hoofd.
    • Nu trek ik aan het touwtje van je linkerarm/ rechterbeen/linkerhand/ linkerbeen/ rechterhand.
    • Nu trek ik telkens weer aan twee touwtjes. Wat beweegt er dan? Laat maar zien:
    • je rechterarm en je rechterbeen,
    • je linkerarm en je linkerbeen,
    • je rechterarm en je linkerbeen,
    • linkerarm en je rechterbeen.
    • Nu trek ik telkens aan drie touwtjes.
    • twee benen en je linkerarm,
    • twee armen en je rechterbeen; enz.
  • Corrigeer foute bewegingen en laat duidelijk zien waar de fout zit.
  • Laat een ander kind ook eens de poppenspeler zijn. Het hoeft niet perfect uitgevoerd te worden, het gaat om de beleving.

 

 

Tilburg, januari 2021
Erica Ritzema

 

Downloaden Activiteit 9 – Allemaal marionetten

-> ga naar de ledensite van de WSK-kleuteronderwijs.

 

Onder redactie van: Hans Vermeer
Website/social media/vormgeving Lida Boonstra

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.