Activiteit 7 – Wat is er anders?

Activiteit 6 – Links en rechts
26 februari 2021
Activiteit 8 – Blinddoekje
2 maart 2021
Laat alles zien

Activiteit 7

Wat is er anders?

Leerdoel:

De kinderen kunnen verwoorden wat er veranderd is aan een bepaalde lichaamshouding.

Waar?

In het speel- of klaslokaal.

Hoe?

Klassikaal of met een groepje oudste kleuters. Een gesprekje vormt de introductie.

Observatiepunten:

  • Kan het kind een lichaamshouding omschrijven met begrippen als zitten, liggen, staan, hangen etc.
  • Kan het kind een verandering in lichaamshouding beschrijven met begrippen als linkerbeen, rechterarm, enzovoorts.

Materiaal:

  • Blinddoek of masker,
  • platen met lichaamshoudingen.

 

Toelichting bij de activiteit:

  • Start met een kort kringgesprek over houdingen en bewegingen. Er kan gepraat worden aan de hand van afbeeldingen (bijvoorbeeld uit tijdschriften) waarop mensen verschillende houdingen aannemen. Leg uit dat het bijvoorbeeld fijner is om te zitten als je een kleurplaat maakt en te staan als je op het schilderbord werkt. Op een step sta je en op de fiets zit je en dat is niet zonder reden.
  • Als voorbereiding op het spel kunnen de kinderen de houdingen op de afbeeldingen imiteren. Gebruik daarbij bijvoorbeeld de volgende omschrijvingen: staan – zitten – op de tenen staan – op handen en voeten staan – liggen (op buik en op rug en op je zij) – voorover gebogen – handen in de zij – benen gespreid – knieën opgetrokken – linkerbeen omhoog – rechterarm naar voren.
  • Een kind gaat in het midden van de kring zitten. Het krijgt de opdracht om een bepaalde houding aan te nemen. Op een bepaald teken van jou draaien alle kinderen in de kring zich om en verandert het kind in het midden van houding. Op jouw teken mogen de kinderen in de kring zich weer omdraaien. Het mag in een zin vertellen wat er veranderd is. Als het dat niet weet, kan een klasgenoot in de kring helpen door het te vertellen of voor te doen. Bijvoorbeeld: “Eerst zat Peter op zijn knieën en nu ligt Peter op zijn rug”.
  • Sluit af met een klassikale opdracht:

osie, dosie, daan, iedereen gaat staan,

osie, dosie, ditten, iedereen gaat zitten,

osie, dosie, dij, zet je handen in je zij etc.

osie, dosie, das, we lopen zachtjes naar de klas.

 

 

Tilburg, januari 2021
Erica Ritzema

 

Downloaden Activiteit 7 – Wat is er anders?

-> ga naar de ledensite van de WSK-kleuteronderwijs.

 

Onder redactie van: Hans Vermeer
Website/social media/vormgeving Lida Boonstra

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *