Activiteit 5 – Ik zie, ik zie wat jij niet ziet

Activiteit 4 – Activiteiten in de kring
22 februari 2021
Activiteit 6 – Links en rechts
26 februari 2021
Laat alles zien

Activiteit 5
Ik zie, ik zie wat jij niet ziet

Leerdoel:

De kinderen kunnen lichaamsdelen benoemen en de volgende ruimtelijke begrippen correct gebruiken en toepassen in een spelsituatie: boven – onder – voor – achter – tussen – op – naast – midden – middenin (en eventueel: links [van], rechts [van], opzij, zijkant).

Waar?

In het klaslokaal

Hoe?

Bij voorkeur in kleine groepjes. Kan ook als tussendoortje gedaan worden als overgang tussen twee andere activiteiten.

Observatiepunten:

  • Kan het kind de lichaamsdelen benoemen?
  • Kan het kind de ruimtelijke begrippen uit het leerdoel correct gebruiken?

Materiaal en/of voorbereiding:

  • Voor een vlot verloop van dit spel is het wel handig dat je van tevoren bedenkt welke raadsels je gaat opgeven. Als de benaming van bepaalde lichaamsdelen in voorafgaande activiteiten problemen opleverden, kun je daar nu nog eens aandacht aan schenken.

Toelichting bij de activiteit:

  • Geef raadsels op die de kinderen ertoe aanzetten om zich een voorstelling van hun lichaam te maken (hoe zitten de lichaamsdelen ten opzichte van elkaar aan het lichaam?) en om de plaats-bepalende begrippen spelenderwijs te leren kennen. Voorbeelden van raadsels vind je onderaan deze activiteit. De kinderen mogen natuurlijk ook zelf raadsels bedenken.
  • Als de kinderen het goede lichaamsdeel niet kunnen benoemen, controleer dan of ze het wel aan kunnen wijzen. Is er iemand die het wel weet? Wie kan er helpen?
  • Als de kinderen een bepaald raadsel te moeilijk vinden omdat ze begrippen nog niet goed kunnen plaatsen (zoals ‘tussen’ en ‘boven’) , doe het dan eerst zelf voor en laat de kinderen dat lichaamsdeel ook bij zichzelf aanwijzen en benoemen.
  • Je kunt met de kinderen die nog hulp nodig hebben, later nog eens in een klein groepje oefenen.

 

Enkele voorbeelden van raadsels:

 

ik zie, ik zie, wat jij niet ziet en het zit:

boven je hals/keel,

tussen je wangen en boven je mond,

achter je lippen en je tanden,

aan de voorkant van je voeten, enz.

 

 

Downloaden Activiteit 5 – Ik zie, ik zie wat jij niet ziet

 

-> ga naar de ledensite van de WSK-kleuteronderwijs.

 

 

 

Tilburg, januari 2021
Erica Ritzema

 

 

Onder redactie van: Hans Vermeer
Website/social media/vormgeving Lida Boonstra

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *