Activiteit 4 – Activiteiten in de kring

Activiteit 3 – Evenwichtsbalk
20 februari 2021
Activiteit 5 – Ik zie, ik zie wat jij niet ziet
24 februari 2021
Laat alles zien

Activiteit 4

Activiteiten in de kring
 

Leerdoel:

De kinderen kunnen lichaamsdelen (passief) aanwijzen en (actief) benoemen.

Waar?

Speellokaal

Hoe?

Klassikaal of in groepjes. De kinderen zitten in een kring.

Observatiepunten:

  • Kan het kind  benoemde lichaamsdelen aanwijzen
  • Kan het kind aangewezen lichaamsdelen benoemen

Materiaal:

  • Toverstafje

 

 

Toelichting bij de activiteit:

  • Een kind ligt op de buik, later op de rug of in een andere positie in het midden. Tik een lichaamsdeel aan met de toverstaf. Het kind benoemt het aangetikte lichaamsdeel. Kies regelmatig een ander kind dat in het midden mag liggen.
  • Tik vervolgens twee lichaamsdelen tegelijk aan. Het kind benoemt beide lichaamsdelen.
  • Noem lichaamsdelen die bewogen moeten worden zonder aan te tikken. Het kind voert dit uit en verwoordt wat het doet, bijvoorbeeld: “Ik til mijn arm op” of “Ik beweeg mijn pink”.
  • De kinderen in de kring controleren of het goed gaat. Zij mogen ook suggesties doen. Geef kinderen ook eens de rol van leerkracht.
  • Eindig met een klassikale opdracht:
  • “Nu hinkel ik op één been”.
  • “Nu schuif ik op mijn billen” etc.

 

 

Downloaden Activiteit 4 – Activiteiten in de kring

 

-> ga naar de ledensite van de WSK-kleuteronderwijs.

 

 

Tilburg, januari 2021
Erica Ritzema

 

Onder redactie van: Hans Vermeer
Website/social media/vormgeving Lida Boonstra

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.