Activiteit 27 – De plattegrond van de klas

Activiteit 26 – Waar komt het geluid vandaan?
1 mei 2021
Activiteit 28 – Denken vanuit de driedimensionale ruimte en denken vanuit de tweedimensionale plattegrond
9 mei 2021
Laat alles zien

Activiteit 27

De plattegrond van de klas

Leerdoel:
De kinderen kunnen een driedimensionale ruimte weergeven in een tweedimensionaal vlak.

Waar?

In het klaslokaal.

Hoe?

tiviteit voor oudste kinderen waarbij veel gepraat en onderzocht wordt.
– Geef kinderen eventueel een lintje om de rechterpols als steun.

Observatiepunten:

Kan het kind vertellen hoe voorwerpen en meubels in het lokaal ten opzichte van elkaar staan?
Kan het kind aangeven waar die voorwerpen komen te staan in een plattegrond?

Materiaal:

– Een groot vel papier. Of stroken behangpapier (van bijv. 2 meter) aan elkaar geplakt. Of reclamekarton dat je vaak gratis kunt ophalen bij de supermarkt.
– Viltstiften, vetkrijt etc.

Vooraf:

– Teken op het papier de plattegrond van het lokaal. Geef daarin de deur aan als oriëntatiepunt. De plattegrond moet zo groot worden, dat de kinderen erop kunnen lopen. Bijvoorbeeld 1,5 x 1,5 meter.

Toelichting bij de activiteit:

– Plaats de kinderen in de kring en leg het papier in het midden. Leg het zo neer dat de getekende plattegrond hetzelfde ligt als het lokaal, dus zo dat de deur op de plattegrond en de echte deur zich aan dezelfde kant bevinden.

– Vertel de kinderen dat we een plattegrond van het lokaal gaan maken. Weet iemand wat een plattegrond is? Als ondersteuning kun je het voorbeeld gebruiken van een vlieg die op de lamp zit en van bovenaf het lokaal bekijkt. Wat ziet die vlieg? Dat gaan wij tekenen.

– Maak nu samen met de kinderen een plattegrond van de klas. Hierbij zul je zelf veel initiatief moeten nemen omdat dit voor kinderen helemaal nieuw is. Het gaat er vooral om dat de kinderen hier actief bij betrokken worden en zelf zoeken, kijken, enz.

– Tijdens het maken van de plattegrond kun je vragen stellen als:
• Wat staat er links naast de deur?
• En wat staat er aan de rechterkant?
• Wat staat er precies tegenover de deur?
Blijft dit moeilijk dan kun je met kinderen naar de deur lopen, met de rug ernaar toe gaan staan en dan de vragen stellen. Teken het antwoord vervolgens in de plattegrond.

– Zo worden vanuit de al getekende voorwerpen steeds nieuwe besproken en aangegeven op de plattegrond. Blijf tijdens correcties steeds uitgaan van de vlieg die van bovenaf kijkt.

– Bewaar de plattegrond voor andere spelactiviteiten.

 

Tilburg, april 2021
Erica Ritzema

 

 

Onder redactie van: Hans Vermeer
Website/social media/vormgeving Lida Boonstra

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *