Activiteit 18 – Kijken en onthouden

Activiteit 17 – Waar ben ik langsgegaan?
26 maart 2021
Activiteit 19 – Ons poppenhuis
30 maart 2021
Laat alles zien

Activiteit 18

Kijken en onthouden

Leerdoel:

De kinderen kunnen een verandering in een opstelling van voorwerpen beschrijven aan de hand van plaatsbegrippen (naast – om – onder – links van – rechts van – bij – tussen – middenin – aan de kant – in een rij – in een kring – binnen – buiten – boven – beneden – bovenaan – onderaan – voor – voorop – voorin – vooraan – achter – achterin – achteraan – vlakbij – ver weg – schuin).

Waar?

Aan de groepstafel.

Hoe?

Met een klein groepje

Observatiepunten:

  • Kan het kind een verandering in een opstelling van voorwerpen beschrijven met plaatsbegrippen?
  • Kan het kind een verandering in een opstelling van voorwerpen herstellen in de originele staat?

Materiaal:

  • kleine voorwerpen
  • wereldspelmateriaal
  • bouwmateriaal

Toelichting bij de activiteit:

  • Leg drie voorwerpen op tafel. De kinderen mogen er even heel goed naar kijken. Dan moeten ze de ogen sluiten. Verander de positie van een voorwerp. De kinderen bekijken de nieuwe opstelling en verwoorden wat er anders is in vergelijking met de oorspronkelijke opstelling. Laat een kind het voorwerp weer terugleggen in de oorspronkelijke positie.
  • Als dit goed gaat, kun je het moeilijker maken door het aantal voorwerpen te vergroten. Ook kun je meerdere dingen tegelijk van plaats veranderen.
  • In plaats van voorwerpen kun je ook gebruik maken van poppetjes, beestjes, huisjes en boompjes met vragen als:
  • welk poppetje kijkt er nu een andere kant uit?
  • naar welke kant keek hij eerst?
  • staat de hond op een andere plaats? Waar staat hij dan nu? Hoe zou hij gelopen zijn?”
  • Mogelijke variaties:
    • geef tijdens het werken met bouw- of constructiemateriaal opdrachten waarbij kinderen de onderlinge opstelling van elkaars bouwsel moeten proberen te onthouden en te beschrijven
    • bouw het bouwwerkje van de ander precies na en vergelijk.
    • bouw iets achter een scherm en geeft vervolgens aan een kind instructies zodat hij het ongezien na kan bouwen.

 

Downloaden van alle activiteiten:  KLIK HIER -> en ga naar de ledensite van de WSK-kleuteronderwijs.

 

Tilburg, maart 2021
Erica Ritzema

 

 

 

 

 

Onder redactie van: Hans Vermeer
Website/social media/vormgeving Lida Boonstra

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *